2022-08-31

Online vásárlói típusok? Ezért figyelj rájuk!

Napjainkban egyre nagyobb sikere van az online vásárlásnak, és habár a sikeresség elsődleges mutatójaként egyértelműen a számszerű adatokat tartjuk számon, néha megéri tovább látni ezeken és más, qualitativ adatokat is elemezni, ezek megértése ugyanis nagy mértékben növelhetnek vállalkozásunk hatékonyságán.

Az egyik ilyen - amiről hajlamosak vagyunk megfeledkezni - azok a felhasználóink tényleges megismerése. Ha megvizsgáljuk a vásárlóink magatartását, tisztában vagyunk az elvárásaikkal és azon stratégiával, amely alapján a mi termékeinket választják, jó eséllyel növelhetjük az egyes quantitativ adatokat is.

Ezen cikkünkben összegyűjtöttünk minden érvet amellett, hogy miért érdemes jobban beleásni magunkat a vásárlóink gondolatmenetének megismerésébe, illetve a leggyakoribb embertípusokat is bemutatjuk, hogy könnyebb legyen elindulni a megismerés útján, ha elemezni szeretnénk a sajátjainkat.

 

Miért fontos, hogy tisztában légy az online vásárlói típusokkal?

Azt, hogy egyre nagyobb teret nyer mindennapjainkban az online vásárlás, mi sem bizonyít jobban, mint a GKI Digital legutóbbi Online Kiskereskedelmi Index kutatása, amelyből kiderül, hogy 2021-ben a sikeres, belföldi rendelések száma 68,9 millió darabra volt tehető, és habár ez a 2020-as évhez képest valamelyes visszaesett, az még mindig egyértelmű, hogy az emberek előszeretettel választják ezt a fajta vásárlási módot.

Azt persze érdemes megjegyezni, hogy egyre többen indulnak el a webshopfejlesztés útján is, így a piac és a kínálat is együtt nő ezekkel a számokkal.

Mit tehetünk tehát ahhoz, hogy a fogyasztók a mi weboldalunkról rendeljenek és hogy megtarthassuk őket rendszeres vásárlóknak?

A válasz a felhasználók megértésében és azoknak véleményükben rejlik.

Ha saját vállalkozással rendelkezel, feltehetőleg tisztában vagy vele, hogy tulajdonképpen mekkora szerepe is van a piackutatásnak abban, hogy megnöveld a konverziókat. Érdemes az online vásárlói típusok megismerését is ebbe a kategóriába sorolni.

Ha tudatában vagy azzal, hogy milyenek a vásárlóid, hogyan gondolkoznak, milyen stratégia mentén választják termékeidet, és mely tényezők számukra a legfontosabbak, megalapozhatod azt a lehetőséget, hogy hatékonyan tudj alkalmazkodni a vásárlóid elvárásaihoz, amely alapján nem csak a tranzakciók számát, de felhasználói elégedettséget is képes lehetsz növelni. Azt pedig mindannyian nagyon jól tudjuk, hogy érdemes az elégedettségre törekedni, hiszen azzal együtt a bizalom is épül, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy a fogyasztók rendszeresen visszatérjenek webshopunkra.

Annak érdekében, hogy az egyes vásárlóinkat körül tudjuk határolni, érdemes úgynevezett personákat létrehoznunk, amelyeket saját vállalkozásunkra tudunk szabni. A personák olyan fiktív karakterek, akiket konkrét tulajdonságokkal ruházunk fel. Gyakorlatilag ők testesítik meg az ideális vásárlót.

Ahhoz azonban, hogy könnyebben szegmentálni tudjátok az adott vásárlói személyiségeket, összegyűjtöttük nektek az interneten leggyakrabban vásárló embertípusokat, amelyek remek támpontként szolgálhatnak a saját personáitok kialakításához.

 

Online vásárlói típusok

 

1. Aki mindig rendel valamit online

Imádja böngészni a különböző webshopokat, rendszeresen keresi az újdonságokat. Erről a típusról érmes tudni, hogy feltetően viszonylag ritkán vásárolnak a hagyományos módon, egyértelműen az online platformokat részesíti előnyben. Ami azt illeti, imád csomagot kapni, imádja a vásárlás élményét, ezért meglehetősen sokat rendel. Ezen típus elégedettsége érdekében érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni a futárcégre, hiszen egy rossz tapasztalat az adott futárral akár egyről a kettőre lelombozhatja lelkesedését. Mivel az y és z generációból kerül ki elősorban, fontos számára a digitalizáció. Szereti, ha egy webshop felülete letisztult, átlátható és felhasználóbarát. A termékek iránti érdeklődése széleskörű, gyakran vásárol hirtelen felindulásból olyan tárgyakat is, amelyeket nem feltétlen tervezett korábban.

Mivel ez a típus egy igazi felfedezőnek számít, érdemes odafigyelni a részletekre, olyan megoldásokkal előállni, ami miatt emlékezetessé tehetjük számára webshopunkat, növelve ezzel a vásárlói elégedettségét.

Ha állandó vásárlóvá szeretnénk tenni, igyekezzünk minél több felületen, újdonságokkal feltűnni a szeme előtt, hogy mi jussunk eszébe az elsők között, amikor nekiáll böngészni a webshopokat. Remek megoldást nyújthatanak a hírlevelek is, tájékoztassuk akciókról, készletfeltöltésről, újdonságokról, de nem árt a közösségi médiában célzott hirdetésekre is támaszkodnunk.

 

2. Aki minden lehetőséget megvizsgál, csak azután dönt

Céltudatos vásárló. Akkor néz csak körbe a webshopok kínálatában, ha valamire valóban szüksége van, ilyenkor azonban ezt végtelenül hosszadalmasan teszi. Minden lehetőséget megvizsgál, a leghosszabb és specifikusabb leírásokat is átolvassa, mérlegel, összehasonlít és csak utána dönt. Fontos számára a minőség és az ár-érték arány is, kifejezetten szeret spórolni.

Ő az a fajta vásárló, akit nehezen tudunk megtartani akciókkal és hírlevelekkel, így az ő esetében más területen kell keresgélnünk, ha azt szeretnénk elérni, hogy állandó vásárlónk legyen. Érdemes odafigyelni, hogy a legtöbb információt adjuk meg az egyes termékekről, vagy elgondolkodni azon, hogy milyen plusz szolgáltatást tudunk nyújtani a számára, amelyet versenytársaink nem.

Ezen személyiség akkor lesz elégedett, ha a csomag átvételekor, illetve a termék használatakor meg tud bizonyosodni arról, hogy jó döntést hozott. Érdemes arra koncentrálnunk, hogy bizalmat tudjunk kiépíteni vele: ne csak a termékről legyünk bőbeszédűek, de jól látható helyen jelöljük meg a szállításra, fizetésre, visszaküldésre vonatkozó feltételeket is, hogy biztos lehessen benne, nem fogják kellemetlen meglepetések érni a vásárlás és szállítás során.

 

3. Az akciókat kereső

Az akciókat kereső vásárló célja, hogy minél olcsóbban juthasson hozzá az adott termékekhez. Fontos tudni róla, hogy nem igazán szükségből vásárol, valamint a termék minősége sem elsődleges a számára. Ő az a típus, aki szeret minél több mindent vásárolni kedvező árú termékek közül. Gyakori jelenség az esetében, hogy olyan termékeket is a kosárba helyez, amelyeket előtte nem gondolt szükségesnek, azonban az egyes akciók miatt azt érzi, hogy élnie kell a kedvező áron való megvásárlás lehetőségével addig, ameddig tud.

Ezt a vásárlói típust könnyen formálhatjuk állandó vásárlónkká, ebben egyértelmű módon az akciókról való tájékoztatás segédkezhet a számunkra. Érdemes lehet az esetében minél több ajánlatot rázúdítani: kuponokat, kedvezményre jogosító kódokat, villámakciókat. Az ő esetében is érdemes lehet élni a hírlevelek és a közösségi média platformok által kínált lehetőségekkel.

Abban az esetben elégedett, ha úgy érzi, nagyon jó áron vásárolta meg az egyes termékeket, büszkévé teszi az a tudat, hogy mások drágábban jutottak hozzá ugyanahhoz a darabhoz, így érdemes lehet jól látható módon feltüntetni a termék eredeti árát is.

 

4. Aki nem jár hagyományos módon vásárolni

Feltehetően mindannyian ismerünk olyan személyt magánéletünkből, aki nem szeret vásárolni. Rosszul van a tömegtől, a sorban állástól, a bevásárlóközpontok, plázák egész atmoszférájától. Ezen online vásárlói típusba olyan emberek tartoznak, akik azért választják az webshopok által kínált vásárlási opciókat, hogy elkerüljék a hagyományos vásárlási mód kellemetlenségeit.

Többnyire határozott típus, tisztában van vele, hogy mit szeretne vásásrolni, de nem szeret sok időt eltölteni a webshopok felületén, épp ellenkezőleg: azért preferálja ezen platformokat, hogy időt tudjon megtakarítani. Nem olvas hosszasan leírásokat, nem válogat sokat, nem célja a legjobbat megtalálni, inkább az a fontos számára, hogy legyen meg minden gyorsan és egyszerűen, amire szüksége van. Ebből kifolyólag, könnyen megtarthatjuk visszatérő vásárlóként, hiszen ha jó benyomást és elégedettséget keltünk benne, jó eséllyel vissza fog térni a mi webshopunkra, hiszen azt már ismeri és nem szeretne több időt eltölteni azzal, hogy valamelyik másikat is kipróbálja.

Az ő esetében fontos, hogy a webshop felülete könnyen átlátható legyen, gyorsan megtalálja azokat a funkciókat, amelyek eljuttatják a vásárlásig.

 

5. A hűséges

Az a felhasználó, aki már elköteleződött webshopunk mellett, rendszeresen visszajár rendelni. Az esetében nem az lesz hangsúlyos, hogy elérjük azt, hogy visszatérő vásárló legyen, elvégre ő ennek a tökéletes mintája. Amit viszont fontos körüljárnunk, hogy miképpen tarthatjuk is meg őket hosszútávon. Elvégre ez a vásárló típus hűséges a vállalkozásunk és márkánk iránt, számára már bizonyítottunk, ami azt jelenti, hogy ő jó szívvel ajánlja majd ismerőseinek.

Az ezen típusba tartozó fogyasztókkal már sikerül kiépíteni egy bizalmi kapcsolatot, így tehát nincs más dolgunk, mint fenntartani ezt. Érdemes éreztetni vele, hogy van egy közösség, ahova tartozhat, illetőleg ajándékokkal kedveskedni neki bizonyos vásárlások után. Jó megoldás lehet egy közösség létrehozása és felépítése a számukra, személyre szabott kedvezmények vagy termékminták küldése a vásárlóink számára, ami okán úgy érzi, hogy számunkra valóban különleges és ezt mi meg is háláljuk.

 

Összegzés

Azt, hogy neked melyik kategóriába tartozó vásárlók a hangsúlyosak, te tudhatod a legjobban. Az általunk felsorolt fenti öt kategória inkább mankóként szolgál ahhoz, hogy könnyebben el tudj indulni, amennyiben úgy döntesz, hogy szeretnéd megismerni a sajátjaidat.

Ne feledd: ha ismered a vásárlóidat, azok személyiségét és szükségletét, értékes információkat tudsz összegyűjteni arról, hogy mely irányba érdemes tovább indulnod a webshopod és a felhasználói élmény fejlesztése során!

Fektess hangsúlyt arra, hogy az egyszeri vásárlókból rendszeres vásárlókat tudj generálni, ugyanis hiába tűnhet ez a réteg kisebbnek, nagyon sok esetben ők teszik ki a bevétel nagy részét!

Végezz felméréseket, aduitokat, kutatásokat és fektess bizalmat vásárlódba!

 

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Gyorsaság, megbízhatóság, költséghatékonyság