2022-09-29

Mit mondj a vevőnek, hogy várakozásai szerint történjen a kiszállítás? - 1. rész

A megfelelő tájékoztatás a szállítási aloldallal kezdődik és a futárszolgálat udvarias kézbesítésével zárul. Mit várhatsz el a futártól és a futárszolgálattól, kinek az ügyfélszolgálata intézkedjen? Az Ekernapon közösen összegyűjtöttük milyen állomásokon keresztül közvetítenek üzeneteket a webshopok a vásárlók felé. Megtaláltuk, hogy mit hagytál ki eddig a szállítási aloldalról. Kiegészítetted már?

Hol kell fontos információkat megosztanod a vásárlóddal a kiszállítási és átvételi lehetőségekkel kapcsolatban?

A vásárló útvonala szerint időrendben, de a felsoroltak közül kiemeltük a legfontosabbakat!

      Google Ads

A legjobb példa arra, miért érdemes közösen gondolkodni. Mindig kerül még egy gondolat a térképre. A speciális szolgáltatási jellemzők már az Ads hirdetésben megjelenhetnek és segíthetnek új vásárlókat becsalni az online üzletbe. Ingyenes szállítás, napon belüli szállítás, házhozszállítás beüzemeléssel vagy összeszereléssel.

Főoldal

A főoldalon fontos, hogy jól látható helyen helyezzétek el az Általános Szerződési Feltételek és a Szállítási információk aloldalak linkjeit. Könnyen megtalálható legyen a Gyakran Ismételt Kérdések gyűjteménye, ha pedig valakinek további kérdése lenne akkor gyorsan kapcsolatba kerülhessen veletek pl.: chat ablakon keresztül. A főoldalon bizonyos esetekben érdemes helyet biztosítani a legfontosabb szállítási információknak pl.: 15:00 előtt leadott megrendeléseket még a rendelés napján átadjuk a futárszolgálatnak!

Bejárat

Egyre több webshop biztosít személyes átvételre lehetőséget vásárlóinak, így alkalma van egyúttal bemutatótermet berendezni. A webáruháznak és a vásárlónak lehetősége van egyeztetni az egyedi termékjellemzőkről és sok esetben találhatnak egy személyre szabottabb, jobb megoldást a vásárlónak, ráadásul további termékek megvásárlására ösztönözheti a látogatókat. Igen, érdemes a bejáratnál kiírni a személyes átvétellel kapcsolatos kulcsinformációkat (pl.: nyitvatartás), valamint felhívni a figyelmet, hogy a rendelési azonosítóra szüksége lesz az átvétel során.

Felugró ablak

Nem javasoljuk állandó felugró ablak alkalmazását. Időszakos szállítási információ esetén hatékony megoldás pl.: kiszállítás szünetel 1 hétig szabadság miatt, az adott héten díjmentes a szállítás, ha ma 15:00 óráig megrendeled holnap Budapesten személyesen szállítom ki és bemutatom a terméket stb...

ÁSZF

Az Általános Szerződési Feltételek fontos része az átvételi módokkal kapcsolatos információk átadása. Mindenképpen teljes körű információt kell adni a lehetőségekről: személyes átvétel, fix pontos kézbesítés (pl.: csomagautomata és csomagpont), házhozszállítás. A raktáron lévő termékeket mennyi időn belül tudod átadni a futárszolgálatnak vagy a vásárlónak? Ha nincs raktáron a termék, akkor milyen lépések vezetnek a megrendelés véglegesítéséhez és a teljesítéshez? Melyik átvételi mód melyik termékkategóriákra, termékcsoportokra vonatkozik pl.: bizonyos termékek nem kérhetőek automatába. A tartalma megegyezik a szállítási aloldallal de a jogi nyelvezete miatt kevésbé közérthető. A tartalom inkább az objektív paraméterekre összpontosít a folyamatok helyett.

Szállítási aloldal

Ezt a csatornát részletesen kifejtjük a következő fejezetben, a tartalmi elemeket együtt gyűjtöttük össze. Fontos, hogy részletesen, közérthetően magyarázd el minden átvételi mód folyamatait. A megfelelő megfogalmazás előnye, hogy kész választ jelent az ügyfélszolgálat számára is a kiszállítással kapcsolatos vásárlói megkeresések esetén. A többi szállítással kapcsolatos kommunikáció tartalmát mindig a szállítási aloldalhoz igazítva jelenítsd meg. Amennyiben a folyamat során az egyes kommunikációs állomásokon végig hű maradsz az itt leírtakhoz, akkor felépítettél egy teljeskörű és átlátható kommunikációs rendszert, ami a vásárlóid és az ügyfélszolgálati csapatod is értékelni fog!

GYIK

Egy profi ügyfélszolgálat munkáját jelentősen megkönnyíti, ha félkész válaszokat szabhat személyre a gyors és figyelmes válaszadás során. Érdemes összegyűjteni és megosztani az oldallátogatókkal az ismétlődő kérdéseket, így következetes és magas színvonalú választ adhatnak a kezdő ügyfélszolgálatos kollégák is – talán a megkeresések száma is csökkenthető valamennyivel. A cseh shopok általában magas színvonalú szolgáltatásokat és részletes tájékoztatást adnak, az egyik kedvencem: https://www.datart.cz/napoveda/dopravart. Külön GYIK kérdéssor tartozik az egyes szállítási módozatokhoz, ahol még arról is találni információt, hogy a futárok cipője vajon hagy-e foltot a lakásban. 

Chat

Minden vásárló szereti a gyors válaszokat, a chat funkció segíthet abban, hogy egy pillanatnyi elbizonytalanítás ne vezessen elhagyott kosárhoz. A chat csak akkor előny, ha valóban élő időben választ kaphat a kérdéseire az érdeklődő, máskülönben bosszantó lehet.

Termék aloldal

Széles termékpalettával rendelkező shopokban, ahol több méretben, különböző anyagú termékeket lehet vásárolni különösen fontos, hogy termékenként mutasd be a szállítási és átvételi módokat. A szállítás szempontjából homogén termékskála esetén is fontos, hogy a raktárkészletről és a vállalt házhozszállítási vagy személyes átvételi határidőről pontos információt tegyél közzé.

 

De milyen információkat, státuszokat szükséges megosztanod a megrendelés folyamatában, lépésről-lépésre? 

1. Megrendelés véglegesítése során

A megrendelés véglegesítésekor a vásárló számára egyértelművé kell tenni, hogy a különböző méretű és raktári állapotú termékeket egyszerre vagy több részletben fogja-e megkapni. Az egyszerre történő szállítás a legtöbb esetben gazdaságos, de ha több raktárkészleten lévő terméket egy hiánycikk miatt napokig visszatartotok, akkor könnyen megtörténhet, hogy a teljes rendeléstől eláll a vásárló még mielőtt megérkezne. A több termékes rendelések kiszállítását fontos a célcsoport ismeretében a korábbi vásárlói viselkedés tapasztalataira alapozva meghatározni. Figyelembe vehető szempontok: várakoztatás ideje, több ütemű szállítás extra költsége, termékfunkció (pl.: fogyóeszközöket akkor rendelik, ha elfogyott), termékjellegnek megfelelő szállítási mód előnye (pl.: beüzemelés). Teszteljétek a különböző megoldásokat és figyeld meg, hogy tudod-e csökkenteni az elállások arányát. 

2. Automata visszaigazolás

Ebben az üzenetben ne ossz meg szállítási információkat, könnyen megzavarja a vásárlót és azt hiszi, hogy a futárszolgálat már rendelkezik a szükséges információkkal és egy ügyfélszolgálati szélmalomharc kezdődik, ami sokszor a vásárló bizalomvesztésével jár. Javasoljuk, ebben a rendelés feldolgozásának idejéről adjatok pontos tájékoztatást!

3. Rendelés feldolgozása

A rendelés manuális ellenőrzése során erősítsd meg a vásárlónak, hogy a termékek valóban raktáron vannak-e, mikor válnak átvehetővé személyesen vagy a futárszolgálat által. A fő információ a termékek megnevezése, elérhetősége és a csomagindítás időpontja. Itt érdemes újra felhívni a vásárló figyelmét az Általános Szerződési Feltételekre, a jótállási szabályokra és az elállással kapcsolatos információkra.
 
4. Csomag összekészítés
A küldemény elkészült minden információ a rendelkezésedre áll. Egészen pontosan add meg az információkat: ki szállítja, hova kézbesíti, mikor érkezik, hogyan lehet átvenni, hol lehet ellenőrizni a nyomkövetési információkat, hol kerülhet kapcsolatba a szállító cég ügyfélszolgálatával. Ilyenkor merülhet fel a cím és az időpontmódosítás szükségessége, amit a legtöbb futárszolgálat megenged, így érdemes ezzel kapcsolatban megnyugtatni a vásárlót a választott futárszolgálat tájékoztatásával összhangban. Érdemes az e-számla és az e-jótállási jegy kézhezvételével kapcsolatban tájékoztatni az ügyfelet, hogy e-mailben kapja majd vagy online fiókból lesz-e letölthető. 

5. Átadva a futárnak

A küldeményt egyben vagy részben átadod a futárszolgálatnak, ilyenkor hívd fel a vásárló figyelmét, hogy a küldemény már a futárszolgálat birtokában van, így a legtöbb esetben közvetlenül a futárszolgálathoz fordulhat kérdéseivel kapcsolatban: címmódosítás, időpontmódosítás, mikor érkezik, a szomszéd fogja átvenni stb…

6. Rendelés státuszkövető oldala, ügyfélfiók

Az ügyfélszolgálati csapatodat sok felesleges munkától kímélheted meg, ha létrehozol egy rendeléshez tartozó ideiglenes vagy állandó fiókot, attól függően, hogy a vásárló regisztrált-e. A fiókban elérhetővé teheted a számlát, jótállási jegyet, a futárszolgálat közvetlen elérhetőségeit, a termék használati utasítását stb… A megrendelés, státuszkövetés és elszámolás legegyszerűbb és teljesen automatizált módja, ha az adategyeztetés API kapcsolaton keresztül történik. API segítségével a vásárlói fiókban a rendelés kiszállításának státuszát is valós időben tudod közzétenni.

 

Listának persze koránt sincs még vége, hiszen a futárszolgálat kommunikációjáról és arról, hogy miként szerezhetsz visszatérő, hűséges vásárlókat webshopodnak, még nem is beszéltünk. A folytatásban ezeket fejtjük ki!

 

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Gyorsaság, megbízhatóság, költséghatékonyság