A kereskedelem, érthető módon, egyre inkább áttelepül az online térbe. A webáruházak számának növekedése és a fulfillment szolgáltatások után a dropshipping üzleti modellje veszi át a “hatalmat”.
De mi is az a dropshipping? Milyen előnyökkel és hátrányokkal jár, illetve kinek érdemes ezt a megoldást választani?
Kik szerepelnek a folyamatban, hogyan érdemes ellátót választani, és milyen adó -illetve jogi háttér szükséges mindehhez?
Az alábbi cikkben mindezt megválaszoljuk neked, sőt, tippeket is adunk, hogy hogyan vágj bele!
Ha nagyon röviden szeretnénk fogalmazni: egy olyan üzleti modell, amelynek köszönhetően a webáruházból vásárolt termék úgy jut el a vásárlóhoz, hogy a webáruháznak nem kell érintkeznie a termékkel.
Tehát a termék a gyártótól közvetlenül a vásárlóhoz kerül, így te, mint értékesítő (dropshipping webáruház), úgy adod el a terméket, hogy a gyártó nem neked, hanem egyből a vásárlónak küldi azt.
Mindezt pedig teszi úgy, hogy a raktározásra, csomagolásra, szállításra és a logisztikára nem lesz gondod. Mindez a gyártó/dropshipping beszállító dolga, neked az a feladatod, hogy a webshopban eladd a terméket.
Mik a dropshipping előnyei?
A definícióból már láthatod, hogy a dropshipping szuper lehetőség, ha online kereskedelemben utazol. Lássuk, mik a legfőbb előnyei!
Nem kell saját logisztikai központot, raktárt fenntartani: a webshopok esetében a megrendelést követő időszak a legnehezebb, hiszen számos feladat előzi meg azt a pillanatot, míg a termékek a vevőhöz kerülnek. A dropshippinggel ez kiküszöbölhető.
Rugalmasságot ad: bárhonnan és és bármikor üzemeltethető, így érthető, ha sokak számára ez vonzóvá teszi. Fizikai jelenlétre nincs szükség, ezért rugalmasan választhatod meg, honnan és mikor dolgozol.
Teljesen kiszervezhető: a webshop indítása után a mindennapi feladatokat már elláthatja helyetted más, míg te a stratégiára összpontosítasz.
Nincsenek alkalmazottak: egy dropshipping webáruház esetén nincs szükség túlzottan alkalmazottakra, amely sok plusz munkát jelentene.
Olcsón elindítható: az induláshoz fel kell építened egy webáruházat, amely automatikusan követi a nagykereskedés árait és árukészletét, rendelés esetén pedig értesíti a nagykert és a futárt. Ezen kívül azonban nem terhel más költség.
Automatizálható: nem igényel fizikai kötöttséget.
Kisebb kockázat: ha nem megy úgy egy adott termék, nem kell azon aggódnod, hogy a nyakadon marad az adott készlet, így üzletileg jóval kisebb a rizikó.
Könnyen fejleszthető: az online webáruház nagy előnye, hogy jóval egyszerűbb fejleszteni, mint egy sima áruházat. Ráadásul bármikor bővítheted a kínálatot új termékekkel.
Jóval szélesebb termékkínálatunk lehet, mint egy normál webshop esetében: voltaképp annyi terméket árulhatsz a webshopodban, amennyit csak szeretnél, maximum a partnereid termékkínálata szabhat határt.
Csökken a sérülési lehetőség: mivel sem tárolni, sem mozgatni nem kell a termékeket, nincs akkora kockázat a sérült csomagra.
Természetesen, mint mindennek, a dropshippingnek is vannak hátrányai.
Sokszor a termékek összehangolása szükséges: csábító lehet a gondolat, hogy több dropshipping partnerrel dolgozz együtt, azonban ez eltérő beérkezést jelenthet a termékekre nézve. Arról nem is beszélve, hogy más és más helyről érkezhetnek a megrendelések, amely nem csak az időre hanem a szállítási költségekre is vonatkozhat. Ezért érdemes összehangolni a termékeket.
A haszon nagy része gyakran nem nálad landol: mivel a legtöbb folyamatot kiszervezed, így érthető módon a gyártás és a szállítmányozás költségei sem téged terhelnek, cserébe ennek ára van, hiszen a profit nagy része nem a te markodat üti.
A termékek vámkötelesek lehetnek: az EU-n kívülről érkező termékek esetén vámot is kell fizetned egyes esetekben, ami tovább növelheti a költségeket.
Nincs kontroll a termékek felett: mivel nincs kontroll a folyamatok felett, a marketingstratégia felépítése is nehezebb, hiszen nem tudod befolyásolni a vásárlói élményt.
Hosszú szállítási idő: a külföldi dropshipping partnerektől rendelt áru lassabban érkezhet be, ha azonban gyorsítanád, sokkal drágább lehet a szállítás.
Nincs rálátásod a raktározásra: eltört vagy összekevert termékek, rossz felhasználói útmutató vagy hibás áru: ezekre sajnos nem fogsz rálátni, viszont az értékeléseknél megjelenhetnek a negatív hangvételű kommentek. Emellett a termékmennyiséget sem tudod ellenőrizni, ezért sem mindegy, milyen partnerrel dolgozol együtt.
Óriási a verseny: az alacsony belépési küszöb azt is jelenti, hogy megtelik a piac. Ez pedig értelemszerűen árversenyt, majd alacsonyabb profitot eredményez.
A folyamatban több szereplő is részt vállal, és mindegyiküknek fontos feladata van, illetve többféle partnerrel is lehet dolgod. Főleg, hogy felmerülhet benned a kérdés: mégis hol lesz nekem ebből profitom?
A dropshipping ár az az ár, amennyiért megvásárolod a terméket a dropshipping partneredtől. Ehhez jó látni, mikor térül meg igazán a költség, hiszen más lesz a profit akkor, ha a gyártótól rendelsz és más, ha nagykereskedéstől.
gyártó: nem minden gyártó kínál dropshipping lehetőséget, mindenesetre előnyös lehet, ha a webáruház partnere gyártással foglalkozik, ilyenkor ugyanis magasabb lehet a profit, hiszen kevesebb kézen megy át a termék.
nagykereskedő: a nagyker a gyártótól vásárol nagy mennyiségben, melyet aztán a dropshipping lehetőségén keresztül webshopoknak értékesít.
aggregátor: több gyártó több termékét értékesíti, így a dropshippingen keresztül nagy kínálattal rendelkezik. Ez azonban értelemszerűen magasabb árakat is szül.
futárszolgálat: a dropshipping még a webshopnál is jobban támaszkodik a futárszolgálatra. Amennyiben a címzett nem veszi át a nagyker gyakran nem veszi vissza a terméket, ezért nagyon sok múlik a futár hatékonyságán.
Ha már eldöntötted, hogy a dropshipping neked való, az ellátás kiválasztása során számos fontos szempontot figyelembe kell venni.
Az alábbiakat mindenképpen szem előtt kell tartani:
Értékelések
Árak
Termékpaletta
Raktározási kapacitás
Integrációs és szinkronizációs megoldások
Használt nyelvek
Kiküldési idő
A dropshipping üzleti modell egyszerűsége a jogszabályok nehézségével társul, a törvényi szabályozás ugyanis meglehetősen komplex.
Van ugyanis néhány terület, aminek ki kell jelölni a felelősét:
Márkavédelem
Termékmegjelölés
Forgalmazhatóság
Az EU-ból érkező termékek esetén nincs import vámkezelés, azonban ha máshonnan érkezik a termék, akkor:
plusz költséget jelent a vámeljárás,
a külföldi kereskedőnek meg kell bíznia egy szállítmányozót a vámkezelésre,
vagy a szállítmányozó kér megbízást a megrendelőtől vámkezelésre, ekkor azonban a vásárló lesz az importőr.
A termékeket ÁFA is terheli majd. Erről a kérdésről itt bővebben olvashatsz. Érdemes a kérdéskört alaposabban körüljárni, és felkeresni egy erre szakosodott könyvelői irodát.
Van, akinek roppant előnyös a dropshipping használata. Lássuk kinek és miért lehet ez a legjobb megoldás:
Kezdő e-kereskedő: akik még csak próbálkoznak az online kereskedelem világában, azoknak különösen vonzó lehet ez a megoldás. Mivel nincs szükség hatalmas kezdőtőkére és a kockázat is alacsony, ezért ez az üzleti modell kifejezetten praktikus lehet a kezdéshez. Emellett szép fokozatosan az online értékesítés világába is beletanulhat a kezdő e-kereskedő, de mégis fókuszálhat a marketingre és a forgalomterelésre.
Működő webáruházak terjeszkedése: a már meglévő árukészletek nagy előnyt jelenthetnek, ha pedig emellett más termékek értékesítésével is foglalkoznál, szintén jó megoldás lehet a dropshipping.
Persze van, akinek egyáltalán nem jó a dropshipping:
márkaépítés esetén: mivel a megrendelés és teljesítés felett nincs kontrollja a tulajdonosnak, a márkaépítés, rálátás hiányában csak nagyon nehezen lehetséges, hiszen a vásárlói élményre nem tudsz így hatni.
ha gyorsan, nagy profitot szeretnél: általánosságban 10-20%-os profittal lehet számolni a webáruházi ár és a dropshipping ár közötti különbségből adódóan. Ebből azonban még fedezni kell a különböző költségeket, így a végén többnyire csak néhány százalékos profittal kalkulálhatsz. Ez az ára annak, hogy a folyamat nagy részének terhe lekerül a válladról.
versenyezned kell a gyártóval: ha a gyártó saját webshoppal is rendelkezik, szintén nem kedvező számodra. A webáruházad ebben az esetben hátrányból indul, és ebből az árversenyből nehéz kikerülni.
Vannak bizonyos termékek, amelyek tökéletes “dropshipping alapanyagok”. Az alábbi szempontok döntik ezt el:
ár: alacsony kiskereskedelmi áron nagyobb volumenben kell értékesítened, magasabb árfekvésnél pedig kevesebb eladásból is tudod fedezni a profitot.
méret és súly: a könnyebben szállítható termék értékesítése ezesetben jóval hatékonyabb.
keresztértékesítési lehetőség: át kell gondolni, hogy a kiszemelt termékek mellett mi hozhat még profitot, és azt is érdemes beemelni a kínálatba.
újravásárlási potenciál: ha olyan termékeket értékesítesz, melyeket újra és újra meg kell vásárolni, az szintén jó szempont lehet.
változási potenciál: alkalmazkodni kell a kereslethez, ennek pedig folyamatosnak kell lennie.
Az alábbi termékek a legnépszerűbbek:
mobiltelefon kiegészítők
ékszerek
sportfelszerelések
babatermékek
kozmetikai cikkek
személyre szabott telefontokok, pólók, bögrék
Végül pedig lássuk, mik azok a szempontok, amiket mindenképp érdemes átgondolnod, mielőtt belevágsz a dropshipping üzleti modellbe.
A célcsoportod és igényeik ismerete nélkül nem érdemes belevágni a folyamatba. Optimalizálj, használd az online kulcsszókeresőket, és kutasd le, mit csinálnak a versenytársak!
Ez pedig nem csak a gyártóra vonatkozik! Akárkivel is kerülsz partneri viszonyba, elengedhetetlen, hogy leinformáld előtte leendő partnered. Nézz utána, hol érhetők el a kiválasztott termékek, milyen áron és milyen feltételek mellett!
Természetesen a futárszolgálatról se feledkezz meg: a dropshipping esetében sokszor a futár az egyik legfontosabb tényező!
A jogi és adózási háttér különösen fontos ebben az esetben: a megfelelő utánajárás nélkül szintén nem érdemes belevágni. A megfelelő szakemberek segítségével azonban nem érhet váratlan meglepetés.
A webshopot mindenképp készítsd felhasználóbaráttá: legyen átlátható, könnyen kezelhető, a vevő és a Te számodra is!
Építsd fel a marketinget és gondolkodj hosszútávban! Az üzleti terved részét képezze a webshop üzemeltetése és annak marketingstratégiája!
Emellett fontos, hogy szép fokozatosan építsd fel a rendszered: inkább kezdd kicsiben, de minőségi és egyedi webshopot építs, mint egy soktermékes de sablonos webáruházat.
Készíts pontos költségtervet és stratégiát az értékesítésre! Számold ki a hirdetés, a webáruház, a weboldal, az adózás és az idődből adódó költségeket!
Ismerd meg a trendeket, készíts tesztrendeléseket, így jobban megismerheted a beszállítókat és figyelemmel követheted a vásárlóid útját is. Láthatod a hibákat, és még az élesítés előtt kiküszöbölheted azokat.
Egy különleges webshoppal és egy izgalmas stratégiával sokkal messzebbre mehetsz, mint egy olyan megoldással, amellyel a vevők bárhol találkozhatnak.
Ha olyasmit árulsz, melyet sokan mások, különösen fontos, hogy merj kicsit bátrabb lenni. Ezek lehetnek egyedi termékfotók, a rendelők jutalmazása, a vásárlók alapos ismerete.
Az egyedi termékleírások vagy a termékek kipróbálása (minta, teszt) is segíthet a vásárlói elköteleződésben.
Ha pedig már megtaláltad a megfelelő terméket és összeállt a kép, a futár.hu vállalja, hogy a nagykertől egyenesen a vásárlóidhoz vigye az árut, a legnagyobb biztonsággal és szakértelemmel. Bővebb információért keress minket bátran!