Ha egy webshop sikereket ér el lokálisan, akkor igen gyakran felmerülő kérdés, hogy miért nem terjeszkedik külföldön? Miért annyira nehéz a hazai sikerek után más országokban is sikeres webshop-szolgáltatást nyújtani?
Ebben a cikkben bemutatjuk, milyen nehézségekbe ütközik a külföldön való terjeszkedés, illetve annak is utánajárunk, milyen lépések megtétele szükséges ahhoz, hogy egy webshop sikereket érjen el külföldön is.
A cikkben a fulfillment szolgáltatással foglalkozó Frisbo vállalat előadásán közölt információkat és adatokat fogjuk alapul venni, amely a Visegrádon megrendezett Ecommerce Hungary Konferencián hangzott el.
Az online kereskedelemmel foglalkozó vállalatok igen nagy része nem tud érvényesülni a külföldi piacokon.
Pedig ha belegondolunk, a webshopok – mivel online értékesítik a termékeiket – könnyebben elérnek más országokban élő vásárlókat is.
Egy Magyarországon működő üzlet például, aki nem rendelkezik webshop-szolgáltatással, értelemszerűen nehezebben adja el a termékeit külföldön, mint egy e-kereskedelemmel foglalkozó vállalat.
Ezzel együtt is 10-ből 9 webshop nem tud érvényesülni a külföldi piacon, ami igen rossz aránynak tekinthető.
Mi lehet ennek az oka?
Az egyik legnagyobb problémát természetesen az igen magas költségek okozzák.
A webshopot elérhetővé kell tenni a külföldi vásárlók számára is, tehát ki kell alakítani egy olyan rendszert, hogy egy másik országból is le lehessen adni rendelést. Mindezt úgy, hogy a vevő ki tudja választani az általa preferált szállítási módot, időt, stb.
Ennek a kialakítása azonban óriási befektetés, hiszen ahhoz, hogy jól működjön a külföldi értékesítés, ahhoz alapfeltétel egy jól működő, külföldi vevők számára is használható webshop.
Ráadásul a befektetés itt lassabban térül meg, hiszen ha sikerül is megjelenni a külföldi piacon, a külföldi megrendelések vélhetően lassabban indulnak be, így lassan fog megtérülni a befektetés. Ez pedig sok vállalkozó számára lehet ijesztő, esetleg visszatartó tényező.
Ha egy webshop külföldön is meg akarja vetni a lábát, akkor gondoskodnia kell a megfelelő infrastruktúra kialakításáról. Csak akkor fognak a webshopból külföldi vásárlók is rendelni, ha megfelelő szállítási módokat tud biztosítani a webshop.
Ma már a vásárlók számára az egyik legfontosabb, hogy minél hamarabb megkapják a megrendelt termékeket. A kiszállítási idő így nagyban befolyásolja a döntést, hogy melyik webshopból rendeljenek. Sok esetben még fontosabb ez, mint magának a terméknek az ára. Tehát hajlandóak a drágább webshopot választani, ha az hamarabbi kiszállítást tud szolgáltatni.
Egy külföldi megrendelés esetén a webshop például másnapi kézbesítést nem tud garantálni, hiszen ennek földrajzi és logisztikai akadályai is vannak.
A logisztikával kapcsolatos a következő probléma is.
Ha a megrendelt termék nem megfelelő, vagy sérült, hibás, akkor külföldi webshopból való rendelés esetén a visszáru ügyintézése is sokkal bonyolultabb, mintha egy helyi webshopból rendelt volna a vásárló.
Ha például egy magyar webshopból rendel egy cseh vásárló, akkor nem tudja Csehországban leadni a terméket, hanem egy nemzetközi csomagküldő szolgálaton keresztül kell feladnia azt, ami sokszor igen magas költségekkel jár.
Ez a többletköltség, és az esetleges további kényelmetlenségek pedig nagy mértékben befolyásolják azt, hogy a vásárlók rendelnek-e külföldi, helyi visszaküldési címmel nem rendelkező webshopból
Most pedig nézzük, milyen lépések megtételével lehet sikeresebb egy webshop a külföldi piacokon is.
Ahhoz, hogy egy webshop sikeresen vesse meg a lábát külföldi piacokon, rengeteg feltételnek meg kell felelnie.
Ez egyrészt azt jelenti, hogy olyan országra kell kiterjeszteni a e-kereskedelmet, amely rendelkezik olyan vásárlóbázissal, akik relevánsnak tekinthetőek a webshop kínálta termékcsoportokra.
Másrészt pedig az is egy jó megközelítés lehet, hogy olyan területet választ a webshop, ahol az általa kínált termékekre nagy a kereslet, tehát a helyi webshopok még nem kínálnak megfelelő mennyiségű vagy minőségű alternatívákat.
Arra is időt és energiát kell fordítani, hogy az adott piacra, amelyen a webshop terjeszkedni akar, milyen vásárlói szokások jellemzőek.
Ez lényegében azt jelenti, hogy a webshopnak ismernie kell a helyi szokásokat, a működést. Fontos, hogy a külföldi piacot alaposan feltérképezze és megismerje a webshop, hiszen alapvetően hátrányból indul.
Az adott ország webshopjai egyrészt ott vannak helyben, másrészt sokkal könnyebben tudnak reagálni a változásokra és a trendekre.
A kulcs azonban természetesen a logisztikában rejlik, hiszen a sikeres egyik webshop alappillére a futárszolgálat.
Ahogy korábban említettük, a webshopok külföldi terjeszkedésének egyik legnagyobb akadálya a megfelelő szállítási szolgáltatások hiánya.
Tegyük fel, hogy egy cseh vásárló rendele egy magyar webshopból egy terméket. Tekintsünk úgy, hogy a vásárlót nem zavarja, hogy mondjuk 4-5 napba telik, mire a termék odaér, neki nincs szüksége a gyors kiszállításra. Ő egy türelmes vásárló. A magyar futár megérkezik, de a termék átvétele után derül ki, hogy lemaradt a csomagból valami. A vevő nem beszél magyarul, csak a cseh nyelvet ismeri. Angolul se ő, se a magyar futár nem beszél. Hogyan fogják megoldani a problémát?
A sikeres külföldi működéshez szükség van helyi kiszállítókra, hogy a fent leírt helyzetek még véletlenül se alakuljanak ki.
A külföldön érvényesülni akaró webshopnak mindenképpen rendelkeznie kell olyan logisztikai lehetőségekkel, amelyek a segítségére lehetnek abban, hogy helyileg meg lehessen oldani a termékek kiszállítását. Az adott ország logisztikai vállalatai akár egy, a magyar webshop által ott kialakított gyűjtőraktárból is ki tudják szállítani az adott termékeket.
A korábban említett problémák közül ez többre is megoldást nyújt:
gyorsabb lesz a kiszállítás
létrejön egy helyi csomópont, ahol a visszárut is le lehet kezelni.
Ezzel megkönnyíti a saját dolgát is, hiszen az adott országban tudja intézni a termékekkel kapcsolatos dolgokat.
Egy ilyen telephely felépítése és működtetése azonban óriási befektetés, és rendkívül magas költségekkel jár. Van azonban egy olyan megoldás, amivel minden logisztikai művelet egyszerűbbé válik, és nem kell saját raktárépületet felépíteni illetve működtetni.
Hogyan a legegyszerűbb helyivé válni?
Az e-kereskedelem egyik legizgalmasabb területe a fulfillment, hiszen ez a szolgáltatás nagymértékben megkönnyíti az online kereskedelmi vállalatok működését.
A fulfillment azonban lehetővé teszi a webshopok számára, hogy a logisztikai feladatokat rábízzák kifejezetten erre specializálódott vállalatokra.
A külföldön terjeszkedni kívánó webshopok így mentesülnek attól, hogy fel kelljen építeniük egy raktárat, dolgozókat tanítsanak be a raktározási folyamatokra, illetve fizessék a foglalkoztatással rájuk háruló többlet terheket. A logisztikai feladatokat a fulfillment alvállalkozók megoldják, így a webshop koncentrálhat a marketingre és a növekedésre.
Így jelentős előnyöket szerezhet konkurens webshopokkal szemben, akik saját raktárat sé logisztikai rendszert tartanak fenn. Ez ráadásul külföldön még nagyobb előnyt jelenthet, hiszen mint korábban említettük, külföldön még nehezebb működő vállalati ökoszisztémát kialakítani.
A cikkben leírt információk forrása Kiss Zsolt, a Frisbo üzletfejlesztési vezetőjének előadása volt, amely 2022 májusában Visegrádon megrendezett Ecommerce Hungary Konferencián hangzott el.