Az e-kereskedelem az utóbbi években óriási változásokon ment keresztül. Gazdasági és társadalmi tényezők is közrejátszottak abban, hogy az online kereskedelem eljutott arra a szintre, ahol napjainkban áll. De melyek ezek a tényezők? Hogyan alakult át az e-kereskedelem 2021-ben?
Ebben a cikkben ennek járunk utána. Ennek bemutatásában a Reacty Digital Visegrádon 2022. májusban megrendezett XVIII. E-kereskedelmi Konferencián bemutatott prezentációját és az ebben lévő adatokat fogjuk segítségül hívni.
Az online kereskedés egyértelműen óriásit fejlődött az elmúlt pár évben. Ennek persze vannak olyan okai, amelyek közvetlenül hatást gyakoroltak az iparágra. Más tényezők pedig közvetett módon, de szintén hozzájárultak az e-kereskedelem átalakulásához illetve fejlődéséhez.
Az e-kereskedelem ökoszisztémája lényegében azt a rendszert jelenti, amely magába foglalja az áruk és egyéb szolgáltatások vásárlásának és eladásának teljes ciklusát. Ebbe tehát beletartozik minden, ami e-kereskedelem esetén a vásárló és az eladó felet érinti.
Az online webáruház, a hirdetések, a vásárlók által végzett böngészés, de még a fizetési módok is, mind részei ennek az ökoszisztémának.
Ha ezeket a dolgokat illetően bármelyik résztvevő fél bizonytalan, vagy nincs tisztában a lehetőségeivel, akkor nem működik stabilan a rendszer. Az e-kereskedelemben azonban kifejezetten jól működött ez a megszilárdulás.
A kiemelkedő működés alapja természetesen a jó eszköztár és az innovatív ötletek megfelelő módon történő beépítése a rendszerbe.
Az utóbbi években óriási innovációk történtek az e-kereskedelem terén. A teljesség igénye nélkül íme pár példa erre:
az online webshopok egyre felhasználóbarátabbak lettek
a fizetési módok rendkívüli módon kiszélesedtek, számos e-bank szolgáltatás vált elérhetővé, ami megkönnyíti a vásárlást
a logisztikában is számos új ötlet valósult meg, ami pozitív hatást gyakorolt az e-kereskedelemre (egyre több futárcég, jobb szolgáltatások, csomagpontok, stb.)
az okoseszközök, különösen az okostelefonok fejlődésével rendkívül kiszélesedtek mind a vásárlók, mind a kereskedők lehetőségei
2020 elején egy új kihívással találta magát szemben az emberiség. Korábban nem látott mértékű, világszinten jelentősnek mondható járvány ütötte fel a fejét, ami óriási hatást gyakorolt az élet minden területére.
A rengeteg lezárásnak köszönhetően egyre nagyobb lett a jelentősége az alternatív vásárlási módoknak.
Ráadásul a lezárások következtében rengeteg munkával kapcsolatban kiderült, hogy otthonról is végezhető, így rengeteg ember és vállalat állt át a távmunkára. A home office – és a kijárási korlátozások – miatt pedig egyre nagyobb szerepet kapott az online vásárlás.
Ez pedig már maga az e-kereskedelem felemelkedése. Az persze nem kijelenthető, hogy korábban ne lett volna jelentős az e-kereskedelem. Régebben is létezett már ez a piac, de sokkal kisebb volt a jelentősége. 2020 után azonban egyértelművé vált, hogy ez az előzetes várakozásokhoz képest tovább fog tartani. Ez pedig azt hozta magával, hogy a kereskedők reagáltak a járvány adta lehetőségekre, és kiszélesítették szolgáltatásaikat.
Az emberiség pedig pontosan úgy reagált, ahogyan az várható volt. Az e-kereskedelem kényelmes, otthonról is nagyszerűen működik, így mindenki hamar hozzászokott ehhez a fajta vásárláshoz.
A szolgáltatók egyre több funkciót és lehetőséget építenek be az ajánlataikba, így az e-kereskedelem egyre jobb és jobb lesz, így lényegében kijelenthetjük, hogy a népszerűsége visszaesni már nemigen fog.
Vannak persze negatív tényezők is az e-kereskedelem kapcsán.
Az említett előnyök és az ezzel járó fellendülés azonban igen hamar éreztette negatív hatásait is. Emellett pedig olyan körülmények is szerepet kaptak, amelyekre nem, vagy csak nem ilyen mértékben számítottunk.
A 2020-as esztendőben a lezárások miatt, ahogy említettük is, rengetegen kényszerültek home office-ba, illetve a szórakozási és rekreációs lehetőségek is beszűkültek.
És mi a közös a home office-ban és az otthoni szórakozásban?
Az otthoni munkához számítógépre van szükség, míg az otthoni szórakozást is a legtöbben úgy oldották meg, hogy beszereztek egy PC-t, laptopot, játékkonzolt, vagy valamilyen egyéb,szórakozásra alkalmas elektronikai eszközt.
A világ félvezetőgyártó cégei egyszerűen nem tudtak elegendő alkatrészt gyártani, ami fedezte volna a hirtelen megnövekvő keresletet.
Ez pedig azt eredményezte, hogy rendkívüli mértékben megdrágultak egyes alkatrészek. (Kifejezetten jó példa erre a számítógépeknél használt videókártyák esete, ahol egy év alatt akár duplájára, vagy még ennél is nagyobb mértékben megemelkedtek az árak.)
A lezárások feloldása szintén nehezen érintette az e-kereskedelmet. Bár az online megrendelések száma nem zuhant be, a nyári időszakban – amikor a pandémia súlyosabb időszakaiban is enyhébbek voltak a korlátozások – érezhető volt a visszaesés.
Ez persze annak is köszönhető, hogy nyáron sokkal többen járnak el vásárolni, így csökken az otthonról történő vásárlások száma. Ráadásul az elektronikai cikkek értékesítése is alacsonyabb nyáron.
Az infláció, azaz a pénz vásárlóerejének romlása szintén negatívan hatást gyakorol az e-kereskedelemre. A pénz romlása miatt növekednek az árak, így a vásárlók lényegesen kevesebbet tudnak vásárolni.
Az infláció természetesen nem csak az e-kereskedelmet érinti, hanem a gazdaság minden egyes területén kifejti a hatását.
Különösen a 2022-es esztendőre vált jelentőssé a pénz értékének csökkenése, melynek okait ebben a cikkben nem kívánjuk részletezni.
Érdemes továbbá megemlíteni, hogy a februárban kezdődő orosz-ukrán háború is óriási hatást gyakorol a gazdaságra.
Ráadásul ez a konfliktus olyan gazdasági visszaesést hozhat, amelyet jelenleg még csak megjósolni lehet.
Elsősorban persze a megnövekedett üzemanyag árak okoznak problémát. A hatósági árak persze mérséklik ezt a veszélyforrást, de az üzemanyagár stop sem tarthat örökké, így várhatóan Magyarországon is lesz még a mostaninál is drágább az üzemanyag.
Kanyarodjunk azonban vissza az e-kereskedelem közelmúltjához és nézzük meg, hogyan alakult a 2020-2021-es időszakban a magyarországi e-kiskereskedelem.
Az e-kereskedelem az elmúlt években tehát folyamatosan növekedett globálisan, ez azonban Magyarországon sem alakult másképp.
Magyarországon az online nettó kiskereskedelmi forgalom 2021-ben 1275 milliárd Ft volt, ami a 2020-as esztendőhöz képes egészen magas, 22%-os növekedést jelent.
Ugyancsak óriási növekedés volt tapasztalható az online leadott megrendelések számában is. 2020-ban 68 891 764 db megrendelést adtak le online, míg 2021-ben ez a szám 86 680 332 volt.
A vásárlói kosarak mérete is egy beszédes statisztikai. 2019-ben az átlagos kosárérték 19 860 Ft volt, 2020-ban azonban ez a szám 14 910 Ft-ra csökkent. 2021-ben aztán – bár jóval kisebb mértékben – tovább csökkent az átlagos kosárérték 14 700 Ft-ra. Ez lényegében azt jelenti, hogy a magyarok egyre kisebb vásárlások esetén is az e-kiskereskedelmet választják.
Ezek a számok jól mutatják, hogy milyen rendkívüli mértékben megerősödött az e-kereskedelmi szektor az utóbbi években.
Az egyik legnagyobb növekedés az ételkiszállítások terén volt észlelhető. Ez nem meglepő, hiszen a vírus miatt számos étterem kénytelen volt bezárni, vagy áttérni a kizárólag online kiszolgálásra.
Továbbá az autó és motor alkatrészekkel foglalkozó kereskedések növekedése volt szignifikáns. Ez természetesen összefüggésben van szintén a lezárásokkal, hiszen jelentősen megnövekedtek a kiszállítások, így a futárok és a futárcégek száma is növekedett.
Az építkezéssel kapcsolatos online megrendelések száma is kiugró volt. Ebben az játszott szerepet, hogy sokan kezdtek bele otthonaik és kertjeik felújításába, fejlesztésébe.
És forgalomban melyik területek nőttek a legnagyobbat?
2021-ben az alábbi termékek e-kereskedelmi eladásai generálták a legnagyobb forgalmat:
Számítástechnika
Ruházat
Szórakoztató elektronika
Lakberendezés
Egészség, wellness
Ezeknek a kategóriáknak a jelentős része – különösen a számítástechnika, a lakberendezés és a szórakoztató elektronika – szintén a lezárásokhoz kapcsolódik. Az elektronikai eszközökre elköltött nagyobb összegek, ahogy említettük is nagyban hozzájárultak a globálisan sok problémát okozó chiphiány kialakulásához is.
Az e-kereskedelem jövője – ahogy az már egyre több helyen tapasztalható – a fulfillment, azaz a kiszervezett logisztika. A fulfillment szolgáltatás óriási lehetőség az online kereskedéssel foglalkozó vállalatok számára. Az e-kereskedelemben ugyanis a logisztika a legösszetettebb és a legtöbb hibalehetőséget rejtő terület, ami egyébként a cégek kiadásainak egy jelentős részét képezi.
A fulfillment azonban lehetővé teszi, hogy a webáruház a logisztikai feladatokat egy külsős vállalat részére kiszervezze, így nem kell lényegében ezzel a területtel annyit foglalkozni, ráadásul mindezt fix összegért, ami jóval kevesebb, mintha a webshop saját maga üzemeltetne logisztikai központot. Az így spórolt összegeket a webshop a növekedésre, a marketingre tudja költeni.
Azt, hogy milyen tempóban fog fejlődni a jövőben az e-kereskedelem, rengeteg tényező befolyásolja. A háború mindenesetre jelentősen lassíthatja a fejlődés tempóját, sőt, akár regresszió is várható a kereskedelemben.
A cikkben szereplő adatok forrása a Reacty Digital kutatásai és a XVIII. E-kereskedelmi Konferencián bemutatott prezentációja. Köszönjük, hogy felhasználhattuk ezeket a cikk megírásához!