Logisztikai berkeken belül aligha megkerülhető fogalom a fulfillment. A számos szolgáltatás között ez az egyik olyan alternatíva, amely 2021-ben egyre fontosabbá és izgalmasabbá válik.
De mi is pontosan a fulfillment? Most fulfillment vagy fulfilment: mi a különbség? Hogyan működik ez a szolgáltatás?
Mik az előnyei, és kinek érdemes ezeket az előnyöket kihasználni? Mikor nem való neked a szolgáltatás?
Ha pedig már a döntés kapujában vagy, mi alapján válassz szolgáltató céget?
Szívesen segítünk a fulfillment megismertetésében, és néhány jó tanáccsal is ellátunk.
A fulfillment szolgáltató átveszi a webáruház tulajdonostól vagy üzemeltetőtől a teljes logisztikai folyamatot.
A fulfillment szolgáltató általában az alábbiakat szervezi ki:
csomagolás,
kiszállítás,
számlázás,
visszáru kezelés.
Összességében egy olyan logisztikai szolgáltatóról beszélünk, aki sok esetben leveheti a válladról a terhet, és összefoghatja a logisztikai feladatokat.
Rendes magyar megfelelője nincs, talán a kiszervezett logisztika vagy a kiszervezett webshop logisztika szó illik rá legjobban.
A leggyakrabban azonban fulfillment szolgáltatásként emlegetik, így találhatsz róla leginkább infókat.
Most már tudjuk, mi a fulfillment, de hogyan is működik pontosan? A fulfillment cégek szoftverei összeköttetésben állnak a webáruházakéval, vagy az online értékesítő vállalkozók CRM rendszerével. Így tehát azonnal látják az értékesítéseket, és azonnal teljesíteni is tudják a megrendeléseket.
A szolgáltatás leginkább az online kereskedelmi vállalkozások számára remek megoldás, mivel az e-kereskedelemben a logisztikai folyamatok okozhatják a legtöbb buktatót. Ezek a cégek ugyanis jelentős összegeket költenek ezekre a folyamatokra, ráadásul komoly fejlesztést és managelést is jelentenek.
A fulfillment cégek jelentős terheket vehetnek le az e-kereskedők vagy üzemeltetők válláról. Hiszen a logisztikai folyamatok komoly tőkét és erőforrást emésztenek fel.
Lássuk, mik a legnagyobb előnyei a fulfillmentnek:
A raktárbérlés megtakarítása: a raktárbérlés komoly összegeket és kötelezettségeket jelent. Ezzel szemben a fulfillment cégek az eladásokhoz alkalmazkodnak, így nekik nem olyan megterhelő a raktárbérlés.
Nincs szükség munkaerőre: a logisztikai folyamatok egyik nagy nehézsége a nagy mennyiségű erőforrás. A munkaerő koordinálása, vezetése, munkaügyek intézése rengeteg energiát igényel. Mivel ez mindig fix költséget és erőforrást jelent, a fulfillment cégek mentesíthetnek ezen kötelezettségek alól.
Hatékony: amennyiben az energiaigényes területek kiszervezésre kerülhetnek, sokkal hatékonyabban fókuszálhatsz más területekre.
Spórolhatsz vele: a kiszervezés hosszú távon nem csak időt, hanem pénzt is megtakaríthat neked. Minél nagyobb mennyiségű rendelés érkezik be a webshopodra, annál hatékonyabb lehet a fulfillment alkalmazása.
IT beruházások költségei: az informatikai rendszerek folyamatos fejlesztése elengedhetetlen az online kereskedelemben. Ezek költségét szintén megspórolhatod.
A fulfillment bizonyos esetekben tökéletes megoldás lehet. Habár nem mindenkinek ez a legjobb alternatíva, sok esetben érdemes megfontolni a lehetőségét.
Nézzük, mikor érdemes fulfillment cég bevonását fontolgatni.
Ha a rendelések száma nem egyenletes: vannak vállalkozások, melyeknél egy-egy időszak nagyon erős, míg mások kevésbé. Ha a Te céged is ilyen, érdemes megfontolni a fulfillment szolgáltatók lehetőségét.
Ha kevés a kapacitás: az üzletvezetés komoly munka, mind idő, mind erőforrás tekintetében.
Ha hiányzik az infrastruktúra: ha olyan szerencsés helyzetben vagy, hogy a céged rohamosan növekszik, akkor folyamatos raktárbővítésre lehet szükség. Ehhez az infrastruktúra nehezen tud alkalmazkodni, kiszervezés esetén azonban ezzel a problémával nem kell foglalkoznod.
Külföldre is értékesítesz: a megfelelő fulfillment céggel a szállítási árakat is kedvezőbben veheted igénybe. Ez külföldi értékesítésnél különösen fontos lehet.
Persze nem mindenkinek tökéletes megoldás a fulfillment. Egyes esetekben például jobb a saját szervezés.
Széles szortiment és rengeteg rendelés: vannak olyan méretek, mind termékek mind pedig rendelésszám esetén, amikor jobb saját kézben tartani a folyamatokat. Ha napi ezres csomagszámról beszélünk, érdemesebb nem a kiszervezést választani.
Nagy méretű termékek: a nagy termékek nem a fulfillment szolgáltatóknak valók, hiszen kisebb a megtérülés utánuk. Ráadásul ezekre gyakran extra díjat is számolnak fel.
Speciális termékek: sok fulfillment cég kínál specializált, testreszabott szolgáltatást. Azonban ha a termék tényleg nagyon egyedi és személyre szabott, megbízott cég sokszor nem tudja pontosan ugyanúgy megoldani a feladatot, mint amilyen az eredeti elképzelés. Ilyenkor előnyösebb, ha magadnak intézed a feladatokat.
A fulfillment cég kiválasztása fontos feladat. Ahhoz, hogy a legjobb döntést hozd, érdemes alaposan átrágni néhány kérdést.
Fontos szempont, hogy végiggondold, hova fogsz főleg eladni – érdemes olyan fulfillment céget választani, aki arra az országra, vagy országokra specializálódott. Gondold át, merre szeretnél terjeszkedni a jövőben, mielőtt meghozod a döntést.
Ha te magad szállítod be a termékeket a raktárba, egyáltalán nem mindegy, milyen messze van tőled.
A gazdasági háttér stabilitása és a jó biztosítás is fontos szempont.Olyan partnert válassz, amely magabiztos pénzügyi és gazdasági helyzettel rendelkezik.
Alaposan ellenőrizd le, hogy milyen szoftverrel dolgozik a fulfillment cég. Ha nincs a szolgáltatásra specializálódott rendszerük, ez a későbbiekben hibákat rejthet magában.
A digitális raktármanagement is lehet kiemelkedő szempont. A manuális munkánál sok a hibalehetőség, és egy idő után nem növelheted a volument. Válassz olyan céget, amely modern, hatékony rendszerrel dolgozik
Azt a céget válaszd, ahol automatikus a raktárkészlet szinkronizálása. Ha eladsz egy terméket, amit a fulfillment cég menedzsel, akkor a webshopodon automatikusan csökkenjen a készlet. A naprakész információk elengedhetetlenek!
Ha nemzetközi piacra is terjeszkednél, mindenképp kérdezz rá, hogy a kiválasztott fulfillment szolgáltató milyen lehetőségeket tud nyújtani neked ezügyben.
Ha az EU-n kívülre is küldenél csomagokat megjelenhet a képletben a vámkezelés is, amit kötelező feladat. Hiába tudod automatizálni a rendszered nagy részét, ha utána a vámon elakadnak a csomagjaid: tudd meg, a cég vállal-e vámkezelést.
A kamerák nem csak a termékek biztonsága érdekében fontosak, hanem az esetleges hibák visszakeresésében is.
Éppen ezért ez szintén egy fontos kérdés lehet számodra, hogy utánkövethesd az eseményeket.
Az automatikus számlázás, az adatok frissítése és a megbízható szoftver is fontos szempontok. Kérdezz rá az informatikai rendszerre és vedd számításba!
Fontos, hogy ne ár alapján dönts, hanem minden szempontot alaposan gondolj át.
A kiszervezett logisztika nem jobb vagy rosszabb megoldás a saját szervezésnél. Mérlegeld a saját erősségeidet és kihívásaidat, minden területtel nem tudsz egyedül megbirkózni.
Ha a csapatban profi marketinges és webprogramozó is van, akkor feltehetően érdemes a logisztikát kiszervezni. Ha inkább a szervezést szeretitek és a kézzelfogható dolgokat, akkor pedig a marketinget érdemes kiszervezni.
Ez persze mindig kockázatos, hiszen kevesebb kontroll van az adott terület minőségére. Érdemes tesztelni a szolgáltatásokat egy-egy speciális kedvezmény keretében. Nagy tételben forgó termékedet akciózd le egy rövid időre, add át a raktárlogisztikai cégnek.
Kövesd nyomon
a csomagindulások időpontját,
a kézbesítés időtartamát,
a kézbesíthetetlen csomagok számát,
a sérült küldemények arányát,
és a vásárlók elégedettségét.
Így pontosabb képet kaphatsz, hogy a gyakorlatban milyen eredményeket tudtok közösen elérni. A legtöbb fulfillment cég megengedi, hogy saját futárszolgálatodat bízd meg a csomagkiszállítással, így nagyobb befolyásod van a különleges ügyfélélmény elérésében. Szívesen segítünk, keress minket, ha bármilyen kérdésed lenne!